In beweging © Tai Chi Hoorn 2018 TAI CHI HOORN 5% Voordeel met

Artrose

ADHD

Overgang

RSI

Val Risico

Stress

60+

Een studie die op de American Psychiatric Association (APA) 2010 Annual Meeting werd gepresenteerd vermeldt:

Tai Chi kan een positief effect hebben bij personen met ADHD (Attention-Deficit and Hyperactivity Disorder).

Vermoedelijk door de aandacht die is vereist om de Tai Chi bewegingen correct uit te voeren,

waarbij diezelfde bewegingen de aandacht juist weer stabiliseren.

Verminderde hyperactiviteit, betere cognitieve vaardigheden en betere beheersing van

eigen gedrag konden worden waargenomen.

 

 

 

Berichten over dit onderzoek op onderstaande links:Pelsser onderzoek en dieet

Zeer belangrijk in verband Met ADHD en ODD zijn de resultaten van het Pelsser-Voeding en Gedrag (PVG)-onderzoek.

 

 

 

Hier gaat het om de invloed van voeding op kinderen met ADHD

Door het dieet specifiek aan te passen, wordt het ADHD-gedrag met 50% verminderd bij

60% - 80% van de personen met ADHD. Het achterhalen van welk dieet precies voor een

kind het beste is, is een belangrijk onderdeel van de behandeling.

 

 

 

 

 

Botontkalking

 

Botontkalking komt voor op wat hogere leeftijd (vooral bij vrouwen na de overgang).

Hoewel het tegenwoordig ook bij mannen meer voor lijkt te komen en ook bij jongere mensen.

Door de Tai Chi vorm te doen, ontstaat er een betere circulatie in het lichaam en hierdoor worden de botten en spieren beter voorzien van de nodige voedingsstoffen en mineralen.

Het gevolg is dat de botontkalking aanzienlijk kan worden verminderd.

 

Aanpassing van leefgewoontes

Dit vindt meestal niet plaats op verstandelijke ⁄ rationele gronden.

Motivatie om de leefgewoontes aan te passen vereist doorgaans meer.

Te denken valt aan direct persoonlijke ervaringen ⁄ emoties, zoals:

zeer kort volgende reacties van verkwikking en enthousiasme dan wel van vermoeidheid en afkeer.

Een uurtje Tai Chi doen, zal steevast verrassend verkwikkend blijken te zijn!

Het is ook niet voor niets, dat tientallen miljoenen mensen Tai Chi nu regelmatig beoefenen.

 

.

 

Nek ⁄ Schouder ⁄ Rug ⁄ Knieën

 

Tegenwoordig komen nek-,schouder-,rug- en knieklachten steeds vaker voor. Meestal wordt dit veroorzaakt door te weinig beweging, te lang in een verkeerde werkhouding bezig zijn, te zwaar tillen en te lang de zelfde beweging maken (RSI klachten).

Lees in het hoofdstuk lichaamshouding meer hierover.

 

Bij de Tai Chi Hoorn hebben wij naast de diverse Tai Chi vormen ook Therapeutische oefeningen.

Tao Yin (Taoïstische ademhalingsoefeningen)

Kai Men (Taoïstische Yoga oefeningen)

Taoïst Walk (Taoïstische loop oefeningen)

 

Belangrijk is het waarnemen van de signalen die het lichaam uitzendt, en de bezigheden hierop aan te passen. Veel mensen hebben door het gejaagde leven het contact met hun lichaam verloren. Tai Chi zorgt er voor dat men weer terug komt bij zich zelf, en verbetert de houding en de balans.

 

Deze oefeningen zijn geen à la minuut oplossingen, maar met wat discipline en toewijding zult u een verassend resultaat merken. Wij raden u wel aan, om bij twijfel eerst advies te vragen bij uw huisarts.

 

Zie ook: http://www.gezondheidsplein.nl/topic/189/tai-chi-tao.html

De helft van de bewoners van verzorgingstehuizen vallen wel één keer per jaar.

In 2009 belandden er 30.00 mensen na een val in het ziekenhuis.

Beoefening van Tai Chi kan het risico om te vallen met wel 40% terugbrengen,

zo wijst een grootschalige studie uit.

Oudere mensen kunnen, doordat hun lichaam wat strammer wordt en de reactiesnelheid wat afneemt, gemakkelijker hun evenwicht verliezen. Aangezien de botten wat brozer zijn geworden is kans op breuk een stuk groter. De gevolgen ervan kunnen bijzonder ingrijpend zijn. Om het belang van dit feit te onderstrepen, wil ik een geval schetsen dat zich in mijn directe omgeving heeft voorgedaan.

 

Een waar verhaal

Een charmante dame van 80 jaar, woont zelfstandig en geniet nog volop van het leven. Al vele jaren echter kent zij incidenteel evenwichtsstoornissen, zodat zij wel eens slingerend loopt of fietst en soms daadwerkelijk valt. Vaak loopt dat weer met een sisser af. Tot op de dag dat zij met een gebroken dijbeen op de vloer van de keuken een uur lang om hulp roept.

Er wordt in het ziekenhuis een metalen plaat ingezet, en na tien dagen aldaar verhuist zij naar een verzorgingstehuis voor revalidatie. Dit duurt drie maanden. Vanaf nu kan zij niet meer zonder rollator. Ondertussen is duidelijk dat het onverantwoord is om haar nog alleen te laten wonen, en zij moet haar fijne huisje met al haar vertrouwde spulletjes voorgoed verlaten. Na anderhalf jaar op een kamertje in een bejaardentehuis, kan deze mevrouw ook daar niet meer blijven, want 's nachts,  als zij niet kan slapen, gaat zij wandelen, of een bad nemen, en dan... valt zij wel eens. En 's nachts is er maar één verzorger in het tehuis die een oogje in het zeil houdt, en als die juist bezig is met een andere bewoner... dan is dat onverantwoord riskant voor mevrouw. Mevrouw moet nu wéér verhuizen, naar een verzorgingstehuis. Hier moet zij op een gegeven moment een band om, zodat zij niet meer van haar stoel of uit haar bed kan vallen. Waardoor zij bijna helemaal geen lichaamsbeweging meer krijgt, wat zeer nadelig is voor haar gezondheid.

Afgezien van het persoonlijke leed, kosten de operatie, het ziekenhuis, de revalidatie, de verzorging en huisvesting bij elkaar heel veel mankracht en geld. Terwijl wij ook met zijn allen gemiddeld veel ouder worden. Het is dus van groot belang het val risico bij ouderen te verminderen, indien mogelijk.

De Tai Chi bewegingen zorgen ervoor dat de balans en het reactievermogen worden verbeterd. Het is fijn om te doen en erna voel je je beter

Stress, overspannen en burn-out.

 

In deze maatschappij zijn dit helaas veel voorkomende problemen.

Veroorzaakt door te veel spanningen, in thuissituatie en op het werk.

Het gevolg is dat er in het lichaam allerlei kwaaltjes ontstaan.

Doordat we gewoon doorgaan met onze bezigheden en niet naar de signalen luisteren die ons lichaam uitzendt, maar onze toevlucht zoeken in de snelle chemische (korte termijn) oplossingen, gaat ons lichaam steeds meer protesteren.

Dit vergt een zeer grote hoeveelheid energie, en deze energiebron raakt uitgeput.

 

Een lichaam met een zeer laag energieniveau kan zich op geestelijk en lichamelijk gebied niet meer verdedigen tegen belastende invloeden en men raakt overspannen, of erger nog, men krijgt een burn-out.

Iemand die zo ver is, heeft totaal geen kracht om lichamelijke oefeningen te doen.

Tai Chi is echter geen zware lichamelijke training, en zodoende uitermate geschikt om mensen te helpen om uit het dal te komen.

Het is wel een kwestie van veranderen van leefgewoonte en doorzetten,maar de resultaten zullen dan ook niet uitblijven.

 

Aanpassing van leefgewoontes

 

Dit vindt meestal niet plaats op verstandelijke ⁄ rationele gronden.

Motivatie om de leefgewoontes aan te passen vereist doorgaans meer.

Te denken valt aan direct persoonlijke ervaringen ⁄ emoties, zoals:

zeer kort volgende reacties van verkwikking en enthousiasme dan wel van vermoeidheid en afkeer.

Een uurtje Tai Chi doen, zal steevast verrassend verkwikkend blijken te zijn!

Het is ook niet voor niets, dat tientallen miljoenen mensen Tai Chi nu regelmatig beoefenen.

Tai Chi voor 60+

 

Tai Chi heeft een gunstig effect op diverse ouderdom klachten.

Op hogere leeftijd wordt het lichaam wat minder soepel en stoppen mensen met sporten of bewegen, omdat de lichamelijke inspanning te groot wordt. Voor deze mensen is de Tai Chi Chuan een heel goed alternatief.

 

Tai Chi is een beweging vorm die heel langzaam en ontspannen uitgevoerd wordt, hierdoor kunnen wij dit tot op zeer hoge leeftijd blijven doen. Tai Chi heeft hiernaast een kalmerende invloed op extreme emoties. Ook kan het depressieve klachten voorkomen of verminderen.

 

 

 

Iemand die kan staan of zitten kan Tai Chi beoefenen.

 

 

Parkinson

 

Parkinson is een ziekte die meestal op hogere leeftijd de kop op steekt.

Mensen die aan deze ziekte lijden hebben licht de neiging om hun actieve leven te verminderen of zelfs te beëindigen en achter de geraniums te gaan zitten.

Een algemeen bekend gezegde vertelt ons echter: "gebruik je het niet, dan raak je het kwijt".

Hier geldt dat de ontspannen en trage bewegingen met de diepe ademhaling bij het beoefenen van Tai Chi, de voortgang van de aandoening zal vertragen, zodat men langer van het leven kan genieten.